Durations

14/2-19/4 2020, Galerie Forsblom, Stockholm




Remarking, reverberating at, the least event, alteration- as onto the loaded present issued from sleep”Paul Valéry: Collected works of Paul Valéry, volume 2, Poems in the Rough, p.20.

Jag är intresserad av det tillstånd som infinner sig innan eller efter drömmar och kan genom det intuitiva arbetet med färgerna uppleva det som ett uppvaknande när en målning plötsligt är klar.
Det senaste året har dagarna utanför ateljén präglats av ett fördjupat intresse för drömmar och psykoanalys vilket har haft en inverkan på arbetet i ateljén. Allt oftare har jag frågat mig själv var färgerna egentligen kommer ifrån?
Särskilt svår att lokalisera har en viss jordaktig gul varit som först associerades till solen, Aguélis ockraljus eller något föremål jag sett. Men det var först igår morse i ateljén som jag insåg att det är färgen på mitt relativt nya och älskade påslakanset. Kan det vara så nära, det undermedvetna?
När jag räknar bakåt i dagar och månader så passar det: sedan jag köpte det gula påslakanet och örngottet har jag varit väldigt upptagen med att måla med just den färgen, för att i den fanns en subtil känsla av drömsk erfarenhet.
Det framstår nu logiskt, eftersom det är den färgen som legat allra närmast drömmarna. Vad de än handlat om, så har örngottet och påslakanet varit som ett slags tröskeltyg vars gula färg varit den sista jag ser innan lampan släcks och den första som syns när radion går igång på morgonen.